Muhasabah

Muhasabah
“AKhi, dakwah ini amat sensitive. Ianya umpama cermin kepada perbuatan kita…”

………………………………………………………………………………………………………………………………..
“Bang, saya nak tukar kumpulan usrah, boleh tak?

Tanya seorang mad’u yang diamanahkan kepada aku. Terkelu lidah aku seketika. Pelbagai persoalan menerjah tiba. Aku bagaikan menjadi seorang penyelam, menyelami dasar lautan mencari jawapan kepada persoalan “Kenapa” & “Mengapa”…
Cuba memuhasabah diri, meninggalkan meja tulis menuju ke katil sambil mengingati sirah perjuangan Rasulullah s.a.w. Ketika Rasulullah s.a.w menjalankan dakwah di Taif, Baginda tidak diterima oleh penduduk setempat, dibaling batu, dihalau keluar & dimaki hamun. Ketika baginda berteduh di bawah para pokok anggur & menyandar belakang Baginda ke tombak, lalu Baginda berdoa dengan doa rintahan seorang hamba yang amat dukacita,kesal & sedih.

“ Ya Allah, Ya Tuhanku, kepada Kau aku mengadu hal, kelemahan tenagaku, kurang bicaraku, kehinaanku di mata ramai. Wahai Tuhan yang Maha PEngasih, Dikau Tuhan mereka-mereka yang lemah. Engkaulah Tuhanku, kepada siapakah Engkau akan serahkan aku? Kepada mereka yang membenci aku @ kepada musuh Kau yang Engkau berikan kuasa ke atasku? Andaikata tidak ada sebarang kemurkaanMu keatasku, maka tidak aku pedulikan, tetapi keampunan & kurniaan Kau lebih luas untuk aku. Aku berselindung dengan cahaya zatMu yang menyinari segala kegelapan & yang memberi manfaat dunia & akhirat dari kemarahanMu ke atasku dan kemurkaanMu. Engkau sahaja yang menegur sepuasnya & tidak ada helah bicara & tenaga hanya dengan Engkau sahaja.”

Sabar mendidik hati :
“ Wahai orang-orang beriman, Mintalah pertolongan dengan sabar & solat. Kerana Allah bersama-sama dengan orang yang sabar.” ( Al Baqarah : 153)

Teguh pendirian & thabat perlu ditanam :
Sabda Rasulullah :
Demi Allah, jika mereka meletakkan matahari dikananku, dan bulan di kiriku agar aku meninggalkan urusan ini, nescaya aku tidak akan meninggalkannya sehingga Allah menzahirkannya dengan kemenangan @ aku mati terbunuh”

Berusaha dalam memperbaiki diri sendiri :
“Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku, dan tiadalah aku akan beroleh taufiq untuk menjayakannya kecuali dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah, dan kepada-Nya jualah aku kembali..” (Surah Hud, 11:88)

~ oleh zulhusni07 di Mac 29, 2009.

Tinggalkan Jawapan

 
